dissabte, 8 de juny del 2013

Presentació del projecte



La UOC disposa de mitjans tècnics potents i innovadors, i els estudiants d'aquesta universitat cal que tinguin molta voluntat, sàpiguen combinar les feines acadèmiques amb les privades i arribin a trobar un bon ritme de treball en grup, la qual cosa de vegades no és fàcil, i més si considerem el fet que totes les tasques realitzades s’han dut a terme a distància i virtualment, una metodologia d’estudi molt diferent a la tradicional. Tot i això, aquesta manera de fer no ha estat cap impediment a l’hora d’idear i crear el nostre projecte.

Tal com vam explicar a l’inici del projecte, el nostre grup es diu Aloma, i el nom fa referència al títol d’una de les obres més cèlebres de Mercè Rodoreda, ambientada en la Barcelona de preguerra (1936). Barcelona és el rovell de l'ou del Noucentisme, la ciutat on va tenir el màxim ressò i on tants literats participaren d'aquest corrent literari que s’allunya del Romanticisme, el Naturalisme i el Modernisme. Com a personalitats noucentistes preeminents tenim Eugeni d’Ors, Enric Prat de la Riba, Josep Carner i Pompeu Fabra. En el treball parlem a bastament de tots quatre.

El plantejament del treball al voltant de la idea de literatura europea ens va fer pensar de seguida en el Noucentisme. El moviment polític, social i cultural noucentista, tot i ser un fenomen genuïnament català, tenia unes arrels i una vocació clarament europees, i vam veure que ens podria servir per defensar la tesi que, efectivament, es pot parlar de literatura europea com a concepte més enllà de la llengua en què s'expressen uns autors i autores concrets i el moviment a què pertanyen.
En el nostre treball, doncs, volem palesar que la literatura no té fronteres, que els noucentistes catalans escrivien les seves obres en català tot pensant en una literatura europea i alhora universal. Amb limitacions no es pot progressar, i el Noucentisme va tenir prou empenta per bastir un projecte amb vocació europea sense perdre les pròpies arrels socials i culturals. Com molt bé va dir Eugeni d’Ors: “Qualsevol guerra entre europeus és una guerra civil”.

Pel que fa als procediments, el fet de treballar plegats des del principi ha estat cabdal per conèixer-nos i saber quines eren les aptituds, capacitats i mancances de cadascú de nosaltres, la qual cosa ens ha ajudat força pel que fa a l’organització i el repartiment de les tasques. Així, gairebé des del principi i de forma natural, hem sabut qui dels quatre era el més adient per dur a terme unes o altres feines i ens n'hem responsabilitzat individualment. A pesar d'això, pràcticament tota la feina s'ha fet conjuntament, i tots quatre hem tingut prou iniciativa i llibertat per, quan ha calgut, ampliar o esmenar la feina dels altres, i també prou generositat per admetre esmenes en el treball propi. El treball en equip és això, no?: entre tots fem més i millor.

Un cop clar el tema del projecte i realitzades algunes cerques per obtenir fonts d’informació que ens ajudessin a redactar un bon treball, vam fer un esbós d’índex sobre el qual estructuraríem el projecte. La redacció del treball va consistir en fer una tria prèvia de la informació que consideràvem més important, de manera que el treball arribés a ser el més clar i concís possible, ordenar-la, construir un relat i exposar i defensar una idea. El darrer pas va ser l'elaboració d'unes conclusions que donessin valor a la nostra tesi.

En definitiva, tots quatre hem participat en tot, i creiem que tan important com el resultat ha estat el diàleg constant entre tots quatre i l'aprenentatge de les eines TIC que hem adquirit tots plegats. Volem fer constar que ens sentim satisfets tant de l’assignatura com del nostre treball.

Esperem que gaudiu del nostre projecte!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada